1.9. Motto
Kto pyta, nie błądzi.
1.9. Wprowadzenie
Wykorzystując sposób uczenia się z wykorzystaniem pytań i odpowiedzi, nowo przyswajaną wiedzę możemy szybko przenieść do pamięci długotrwałej. Ponadto metoda ta pozwala skutecznie weryfikować czy dobrze znamy już dany materiał.
1.9.1. Na czym polega metoda uczenia się z wykorzystaniem pytań i odpowiedzi?
Metoda ta jest bardzo prosta. Polega na zapisywaniu np. ołówkiem w notatkach lub książce krótkich, precyzyjnych pytań do danych fragmentów notatek czy podrozdziału w książce. Następnie ucząc się, po kilku powtórkach np. danego akapitu, czytamy pytanie i po cichu lub na głos odpowiadamy na nie. Dzięki temu od razu weryfikujemy, czy już umiemy daną treść, czy też jeszcze musimy ją powtórzyć i utrwalić.
1.9.2. Jak możemy uczyć się tą metodą? Jaki może być przykładowy algorytm?
Źródło: „Podstawy fizyki dla kandydatów na wyższe uczelnie i studentów” Herman M. A., Kalestyński A., Widomski L. PWN
Tutaj będzie wkrótce szczegółowy podpunkt.
1.9.3. Na czym polega metoda z wykorzystaniem fiszek?
Metoda uczenia się z wykorzystaniem fiszek to nic innego jak metoda pytań i odpowiedzi, tylko z wykorzystaniem małych karteczek (np. 5 cm x 7 cm). Na karteczkach tych na jednej stronie jest pytanie, a na drugiej odpowiedź. Jeśli wykorzystujemy je do nauki języka, to z jednej strony piszemy słówko i przykładowe zdanie z tym słówkiem w języku polskim, a po drugiej stronie w języku obcym.
Takie fiszki możemy przygotować samodzielnie ręcznie lub na komputerze i następnie wydrukować je i pociąć.
Istnieją darmowe programy do przygotowywania fiszek, zarówno takich do druku, jak i elektronicznych. Elektroniczne fiszki możemy przeglądać z wykorzystaniem darmowych aplikacji także na smartfony. Dzięki temu stwarzamy sobie możliwość uczenia się języka obcego w drodze do szkoły lub pracy.
Możemy także kupić gotowe fiszki. Obecnie jednak ze względu na niewygodę przechowywania dziesiątek czy setek karteczek, większość użytkowników korzysta z fiszek elektronicznych np. na smartfonie czy komputerze.
Przykładowa fiszka będzie do pobrania: tutaj.
1.9.4. Jak uczyć się z wykorzystaniem fiszek papierowych?
Możemy wykorzystać następujący algorytm do nauki 20 nowych angielskich słówek przy użyciu fiszek.
- Czytamy polskie słówko i przykład i zastanawiamy się, czy znamy angielskie odpowiedniki.
- Patrzymy na drugą stronę fiszki i kilka razy powtarzamy na głos słówko i zdanie. Zwracamy też uwagę na zrozumienie gramatyki wykorzystanej w zdaniu w nowym słówku.
- Punkty 1 i 2 powtarzamy dla wszystkich 20 fiszek.
- Robimy drugą serię powtórek, tylko tym razem, jeśli już pamiętamy dane słówko, fiszkę odkładamy na bok, a te których nie umiemy nadal, ponownie kilka razy powtarzamy na głos i odkładamy je do trzeciej powtórki. Tak postępujemy z wszystkimi 20 fiszkami.
- W piątym kroku mamy już 2 stosy fiszek, te które już umiemy i te, z którymi mamy jeszcze problem. Uczymy się po kolei tych, z którymi mieliśmy problem, tradycyjnie, czytając polskie znaczenie i sprawdzając, czy znamy angielskie. I znowu odkładamy te, które już umiemy.
- Tyle razy powtarzamy słowa, które poprzednio sprawiały nam trudność, ile potrzeba, by wszystkie fiszki znalazły się w grupie opanowanych.
- Ucząc się nowych słówek, np. szczególnie tych, które sprawiają nam najwięcej trudności, możemy dodatkowo kilka razy zapisać je długopisem na kartce. Dzięki temu lepiej je zapamiętamy. Nauczymy się ich wymowy i pisowni.
1.9.5. Jakie programy są odpowiednikiem metody pytań i odpowiedzi?
Na rynku jest wiele, także darmowych, programów umożliwiających naukę z wykorzystaniem fiszek. Opisy tych programów i ich praktycznych zastosowań udostępnię w artykułach na kolejnych poziomach.
1.9.6. Dlaczego metoda pytań i odpowiedzi jest taka wartościowa?
Gdy nauczymy się solidnie materiału i będziemy go powtarzać, odpowiadając na pytania, a powtórki będziemy robić w coraz to dłuższych okresach czasu (po dniu, tygodniu….). To stopień zapamiętania wiedzy z danego obszaru będzie bliski 100%. Ponadto wiedza, którą mamy, będzie nam się lepiej łączyć z wiedzą z innych obszarów.
Teraz, dla przypomnienia, jak wygląda krzywa pamiętania, możesz zajrzeć do rozdziału 8 z Poziomu 1
1.9. Ćwiczenia
A teraz: w ramach ćwiczeń, pobierz i wydrukuj załączony plik: Poziom_1.9._MasterStudentPL.pdf
- przeczytaj pytania i wypisz długopisem po 3-5 odpowiedzi do nich, dzięki temu dobrze uświadomisz sobie poruszane tu zagadnienia, zapamiętasz je i dostosujesz do swoich potrzeb;
- kartki zachowaj sobie w segregatorze i przejrzyj je po 1 dniu, następnie – po 7 dniach, potem – po miesiącu;
- przeglądając Twoje odpowiedzi po 7 i 30 dniach, wypisuj najważniejsze odpowiedzi i inne wnioski, jakie wyciągnąłeś w stosunku do siebie, przerabiając ten rozdział z poziomu pierwszego.
1.9. Podsumowanie
Wykorzystanie pytań i odpowiedzi jest bardzo prostym i zarazem skutecznym sposobem uczenia się. Gdy już potrafimy odpowiedzieć bez problemu na wszystkie przygotowane przez nas pytania, np. dotyczące kilku lekcji z płazów, wówczas możemy swobodnie pisać klasówkę z gwarancją bardzo dobrego wyniku, który będzie proporcjonalny, do jakości naszych notatek i znajomości wymagań egzaminującego.
Przewodnik po MasterStudent.PL
Przeczytałeś, skorzystałeś, podziel się ze znajomymi. Powodzenia!