1.10. Motto
Matematyka jest królową nauk.
1.10. Wprowadzenie
W sprawnym uczeniu się przedmiotów ścisłych bardzo pomaga zapoznawanie się z danym obszarem od prostych, ale bardzo reprezentatywnych przykładów, teorii i zadań aż stopniowo po coraz trudniejsze. Ważne jest także samodzielne rozwiązanie zadania na kartce. Nie wystarczy przeanalizować i zrozumieć albo tylko przejrzeć notatki.
1.10.1 Jak uczyć się przedmiotów ścisłych?
Jak to zostało zaznaczone na wstępie, w nauce przedmiotów takich jak matematyka czy fizyka, bardzo dobre i skuteczne jest uczenie się na początku z wykorzystaniem prostych przykładów obrazujących teorię i stopniowe przechodzenie do coraz trudniejszych.
Na początku zapoznajemy się z teorią np. na lekcji, gdzie nauczyciel krok po kroku tłumaczy nowe zagadnienia. Potem rozwiązujemy wspólnie z nauczycielem coraz bardziej złożone zadania. Następnie poszerzamy tę wiedzę w zależności od naszych potrzeb i zainteresowań o wiedzę z podręczników, książek ze zbiorami arkuszy matur lub egzaminów z ubiegłych lat.
Dzięki rozwiązywaniu zadań maturalnych i egzaminacyjnych z ubiegłych lat, oswajamy się z nimi, nabieramy wprawy. Jeśli potrafimy je bez problemu rozwiązać, mamy gwarancję tego, że dobrze przyswoiliśmy wiedzę.
1.10.2 Jak przetwarzać materiały z przedmiotów ścisłych?
Również ucząc się przedmiotów ścisłych warto na różne sposoby przetworzyć wiedzę, wykorzystać kontrast, czy wyolbrzymienie. Możemy podkreślić innym kolorem najważniejsze wzory czy reguły lub zasady, wynotować sobie wszystkie wzory na obliczanie pola poszczególnych figur lub wzory na obliczanie różnych parametrów fizycznych w rzucie krzywoliniowym itp.
1.10.3. Czy możemy sami nadrobić zaległości z przedmiotów ścisłych?
Tak, jest to możliwe. Kluczowa w tej sytuacji jest jakość notatek i materiałów, które zgromadziliśmy. Powinny być jak najlepsze i wizualnie, i merytorycznie. Nie musimy się też martwić, że nie znamy na pamięć 100 książek. Wystarczy 5, ale tych najlepszych i obejmujących precyzyjnie wszystkie zagadnienia, w taki sposób abyśmy się w optymalnym czasie ich nauczyli.
1.10. Ćwiczenia
Aby przetworzyć i spróbować w praktyce wykorzystać wiedzę, z tego rozdziału: w ramach ćwiczeń, pobierz i wydrukuj załączony plik: Poziom_1.10._MasterStudentPL.pdf
- przeczytaj pytania i wypisz długopisem po 3-5 odpowiedzi do nich, dzięki temu dobrze uświadomisz sobie poruszane tu zagadnienia, zapamiętasz je i dostosujesz do swoich potrzeb;
- kartki zachowaj sobie w segregatorze i przejrzyj je po 1 dniu, następnie – po 7 dniach, potem – po miesiącu;
- przeglądając Twoje odpowiedzi po 7 i 30 dniach, wypisuj najważniejsze odpowiedzi i inne wnioski, jakie wyciągnąłeś w stosunku do siebie, przerabiając ten rozdział z poziomu pierwszego.
1.10. Podsumowanie
Ucząc się przedmiotów ścisłych nie wystarczy tylko być na lekcji i robić notatki. To, co usłyszymy, zapomnimy. Gdy zapiszemy, będziemy mogli sobie przypomnieć, ale dopiero gdy rozwiążemy zadanie na kartce bez patrzenia do zeszytu, zrozumiemy je w pełni i będziemy potrafili rozwiązać analogiczne zadania. Przygotowując się do matury, koniecznie trzeba rozwiązać jak najwięcej starych zadań maturalnych, aby wyłapać wzorce, ponieważ jest tak naprawdę tylko kilka set różnych możliwości, wariantów użycia reguł definicji. Gdy rozwiążemy odpowiednio dużo zadań, to po pewnym czasie zauważymy, że dane schematy się powtarzają.
Przewodnik po MasterStudent.PL
Przeczytałeś, skorzystałeś, podziel się ze znajomymi. Powodzenia!